Samantha Wood
Bugün birçok mecrada çalışma hayatında duygusal zekânın artan önemine, empatinin değerine değiniliyor.
Kendinize, günlük çalışma yaşamınızda bu nitelikleri nasıl kullanabileceğinizi soruyor olabilirsiniz.
İşin temeli, Duygusal Zekâ ile ne demek istendiğini anlamaktan geçiyor.
Duygusal Zekâ, eylemleriniz ve kelimelerinizin iş yerinde başkalarını nasıl etkilediğini görebilme kapasitesidir. Daha önemlisi, başkalarının ihtiyaç ve duygularına nasıl yanıt verdiğinizdir.
Basit bir kavram olmakla birlikte çoğumuz tarafından uygulanması zordur. Çalışma yaşamlarımız stres ve engellerle doludur. Bu zorluklarla karşılaştıkça daha bencil ve hatta birlikte çalıştığımız insanlara karşı yıkıcı tepkiler verme olasılığımız da artar.
Duygusal Zeka, kişisel farkındalık ve empati gerektirir. Bu, tepkilerimizin diğerlerini nasıl etkilediğini ve önemli değişikliklerin ya da tersliklerin yalnızca bizi değil birlikte çalıştığımız insanları da etkilediğini düşünmemiz demektir.
Duygusal Zekâ, işverenlerin işe alım ya da terfi sürecinde özellikle aradığı bir niteliktir. Giderek daha fazla şirket, yalnızca en kalifiye ve zeki insanları işe almanın yetmediğini görmektedir. Bu şirketlerin başkalarıyla birlikte iyi çalışabilecek, liderlik yapabilecek ve takip edebilecek, söyledikleri her şeyin başkalarını etkilediğini anlayacak insanlara ihtiyacı var.
Peki, Duygusal Zekânızı nasıl geliştirebilir ve mülakatlarda ya da yöneticilerle olan etkileşimlerinizde gösterebilirsiniz?
Çoğu mülakatta bir senaryo verilerek, stratejinizi anlatmanız istenir. Her zaman diğerlerinin söz konusu senaryodan nasıl etkilenebileceğini ifade edin. Konunun üzerinde gereğinden fazla durmayın ama yanıtınız bu konuyu da içersin. Kendinizden başka insanların da çoğu zorluktan etkileniyor olabileceğini anladığınızı belirtin.
Farkındalığınızı artırın. Stresli altında nasıl tepki veriyorsunuz? Endişenizi etrafınızdaki insanlar üzerinden mi çıkarıyorsunuz? Korkularınızı bir yana bırakıp başkalarının korkularını yenmesine yardımcı olabilir misiniz? Güçlü Duygusal Zekâsı olan insanlar kendi tepkilerini aşıp, diğerlerinin nasıl etkilendiğini fark eden insanlardır.
Geri bildirim alın. Çoğu zaman kişisel farkındalık Duygusal Zekâ konusunda bize güvenilir bir resim sağlamayabilir. Böyle durumlarda saydığınız insanlardan diğerlerini nasıl etkilediğiniz yönünde geri bildirim alın. İnsanlara erişme cesaretini göstermek de bir başka güçlü Duygusal Zekâ özelliğidir.
Söz konusu iş için neden iyi bir aday olduğunuzu sorduklarında becerileriniz ve yeterliliklerinize odaklanmamaya çalışın. İşverenler diğerleriyle birlikte nasıl çalıştığınızı, takımın etkili bir üyesi olup olmayacağınızı, çalışma arkadaşlarınıza yardımcı olup olmayacağınızı da bilmek isterler.
Duygusal Zekayı ölçme ve değerlendirme konusunda değerlendirmeler yapılmakta, bu testlerde de belirli bir kişisel farkındalık ve duygusal olgunluk derecesine sahip olup olmadığınız incelenmekte.
Çalışma hayatı stresli olabiliyor ve bizi duygusal kapasitemiz kimi zaman tükenebiliyor. Bu gerçeği kabul ederek, etrafımızdakileri nasıl etkilediğimizin farkında olarak, daha iyi bir çalışma arkadaşı ve başarılı bir profesyonel olabiliriz.