Helene Cavalli

Şirketten ayrılıp ardından benzeri, farklı ya da daha kıdemli görevler için geri dönen “bumerang çalışanlar” bugünlerde çok revaçta. Bir zamanlar şirketten ayrılmış insanlarla yeniden çalışmak tabuyken, artık şirketler eski çalışanlarını zihinlerini ve kollarını açarak karşılıyorlar.

Kronos and Workplace Trends.com adlı bir yazılım şirketi tarafından yürütülen 2015 tarihli bir araştırmaya göre, bumerang çalışanlara yönelik zihniyet değişiyor. 1800 İnsan Kaynakları profesyonelinin katıldığı çalışmada, eski çalışanları işe almayı yasaklayan eski politikalara rağmen ankete katılanların üçte biri eski bir çalışanı işe almayı düşünebileceklerini belirtti.

Anket aynı zamanda iş arayanların da eski işyerlerine dönmekle ilgilenebileceğini ortaya koydu. Ankete katılanların yaklaşık %40’ı eski işyerlerine doğru koşullar sağlandığında dönebileceklerini belirtti.

Eski bir çalışanı yeniden işe almanın sayısız faydaları var: öncelikle eski işverenlerinin kurum kültürlerine son derece hakimler. Şirkettte tanındıkları şirkete uyum sorunlarına yönelik endişeleri için yeni insanlara oranla daha hızlı ortadan kaldırıyorlar. Bu da mevcut personel için daha az maliyetli, daha az kesintili, daha çabuk bir işe alım süreci anlamına geliyor.

Birey için ise, eski işyerine dönmek kariyer gelişimi açısından çok daha avantajlı. Zira, şirketten ayrıldıktan sonra daha fazla tecrübe edinen bumerang çalışan daha üst bir pozisyona gelebilir.

Bugün yetenek pazarında çalışanlar yalnızca bir işten diğerine geçmeyi beklemiyor, gidecekleri yeni işyerini önceliklerine göre belirliyorlar. Son dönemdeki araştırmalar çalışanların yalnızca maaşlarına değil iş deneyimlerinin kalitesine de önem verdiğini ortaya koyuyor. Bugünün yetenekleri, etik, güven ve şeffaflığı son derece önemsiyor. Sürekli, yapıcı geri bildirim ve işin farklı alanlarında öğrenme fırsatları sunulmasını istiyorlar.

Peki tüm bu konuları göz önüne aldığımızda bumerang çalışanlara göre bir şirket pozisyonunu nasıl belirlemeli? Eski çalışanları yeniden işe alma trendi giderek daha yayıldıkça nelere dikkat etmek gerekiyor?

• Çalışanların kariyer gelişimini destekleyin. Mevcut ve eski çalışanlarla pozitif ilişki kurmanın ve korumanın en iyi yolu kariyer gelişimi ve ilerleme fırsatlarının olmasıdır. Çalışanlarının kariyer hırslarını destekleyen şirketlerin yetenekleri korumak ve geri gelmesini sağlamakta daha başarılı olduğu görülmektedir. Bu desteği sağlamak çok da çaba ve yatırım gerektirmez. LHH’in çalışan ve yöneticilerinin kariyer planlarını gerçekleştirebileceği, belirleyip geliştirebileceği birçok kendi kendine hizmet eden kariyer planlama ve gelişim çözümleri vardır.

• Çalışanlar şirketten ayrılırken onlara doğru davranın. Kendi istekleri ya da şirket küçülmesi ve yeniden yapılanması için ayrıldıklarında onlara nasıl davrandığınız geri dönüp dönmeyecekleri konusunda belirleyici olacaktır. Daha çok görmezden gelinen, dışlanmış ya da suçlu ve sadakatsiz hissettirilmiş çalışanlar yeni fırsatları keşfetmek için işten ayrılırlar. Bir çalışan istifa ettiği zaman pişmanlığınızı ifade etmek kabul edilebilir olsa da, yönetici olarak onları tebrik etmeli ve yeni kariyer fırsatlarının doğruluğunu kabul etmelisiniz. Eğer çalışanlar kendi istemleriyle ayrılmıyorsa neden işlerine son verildiğini anlatmalı ve mümkün olduğunda onları aynı şirket içinde farklı fırsatlara yönlendirmelisiniz. Eğer böyle bir seçenek yoksa işyerinden ayrılmadan önce yeni işlerine bir an önce başlayabilmeleri için kariyer geçiş hizmetleri sağlamalısınız. Eğer ayrılan çalışanlar eski işverenleri tarafından desteklendiklerini hisseder, yeni işlerini çabuk bulurlarsa, dargın ayrılmazlar ve gerektiğinde daha kolay geri gelebilirler.

• Tıpkı mezunlar derneği gibi bir eski çalışanlar ağı kurun ve geliştirin. Eğer bir eski çalışanlar ağı yoksa onları geri kazanmanız daha zorlaşır. Bültenler, etkinlikler ve sosyal medya kanalları mevcut ve eski çalışanların iletişim içinde olmasını sağlar. Eski çalışanlar ağı, onların işverenlerini potansiyel yeni çalışanlara olumlu biçimde tavsiye etmelerine de yol açar. Bu ağa katılmaları bağlılıklarının işaretidir.

• Eski çalışanlar ağını geri bildirimin yapıldığı değerli bir kaynak olarak görün. Burası şirketin kültürü ile ilgili bilgi edinebileceğiniz bir yerdir. Burada yapacağınız anketler, şirket kültürü ve değerleri, iş-özel hayat dengesi, üst yönetim kalitesi, tazminat ve bonuslar, kariyer gelişimi gibi konular hakkında anlamlı bilgiler elde etmenizi sağlar.

Eski çalışanları yeniden işe almak konusundaki endişelerin artık kesinlikle azaldığını söyleyebiliriz. İşverenler yetenekli eski çalışanı işe almanın değerli ve düşük maliyetli bir işe alım stratejisi olduğunun farkına vardı.

Bumerang çalışanlarının tercihi olabilmek için şirketlerin, mevcut çalışanlarıyla güven ve bağlılığı sağlam temellere oturtması gerekir. Aksi türlü bumeranglar geri dönmeyi düşünmez bile.